معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س آباده طشک از برگزاری کارگاه روان نویسی و ساده نویسی خبر خبر داد

  به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه، این کارگاه با حضور طلاب با هدف آشنایی طلاب با اصول اولیه ساده نویسی و روان نویسی برگزار شد.

در این کارگاه  زهرا صبور «معاون پژوهش» گفت: سادگی یعنی توجه داشتن به زبان مخاطب، زبان موجود و جاری در بین مردم، نه زبان لغت نامه ای، دانشگاهی و علمی(ملا لغطی). در سادگی معیار تاثیرگذاری است نه مفهموم رسانی صرف.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین روش ها برای ساده نویسی و روان نویسی رجوع به زبان و فرهنگ مردم است. البته رجوع به گوهرهای زبان مردم. از ویژگی های زبان مردم تنوع و کثرت جایگزین هاست. زبان مردم آن قدر زنده است که خود به کلمه سازی دست می زند و منتظر کلمه سازی های کند و لاک پشتی فرهنگستان زبان فارسی نمی شود لذا نویسنده خوب کسی است که با مردم ارتباط زیادی داشته باشد…

- یک تلقی اشتباه ما از زبان این است که فکر می کنیم زبان یک امر کتابی و مکتوب است، درحالی که زبان یک مقوله شفاهی است و بعدها مکتوب و مدون شده است.

- در تاریخ ادبیات (و هنر و حتی سیاست) ما نویسنده هایی از همه موفق تر بوده و هستند که به سمت مردم و ادبیات مردمی رفته اند. پیامبران هم به زبان مردم کوچه و بازار و در حد فهم مردم، مفاهیم والای الهی را بیان می کردند.

خانم صبور در آخر افزود ساده نویسی به معنی محاوره نویسی نیست. البته جاهایی از جمله دیالوگ ها در داستان استثناء است. محاوره نویسی نوعی دوپینگ است که معایبی دارد. از جمله اینکه نویسنده را دچار یک صمیمت کاذب و فانتزی می کند. نویسنده را شیفته متن خود می کند و این اول بد بختی نویسنده است.

 

موضوعات: پژوهش  لینک ثابت



[شنبه 1398-10-28] [ 11:44:00 ق.ظ ]